الجنسية في الشريعة الإسلامية
عبد المنعم زمزم
أستاذ القانون الدولي الخاص کلية الحقوق جامعة القاهرة - حائز جائزة الدولة التشجيعية في القانون الدولي الخاص المحامى بالنقض والإدارية العليا
Nationality in Islamic law
Abdel Moneim Zamzam
Professor of Private International Law, Faculty of Law, Cairo University - Winner of the State Incentive Award in Private International Law, Lawyer of Cassation and Supreme Administrative Law.
من الطبيعي أن تكون فكرة الجنسية موجودة في جميع الدول والأنظمة القانونية والسياسية، كأداة لتحديد مكانة الشعب في الدولة، وتمييز الوطني عن الأجنبي. ويلاحظ أن الفقه الإسلامي لم يتحدث صراحة عن مصطلح الجنسية، وهذا أمر طبيعي نظرا لحداثة هذا المصطلح. ولا ينبغي أن يفهم من هذا أن الإسلام لا يعرف الجنسية، فهذه الفكرة وجدت كأداة لتمييز أهل الدولة الإسلامية التي قامت وامتدت أطرافها إلى أقاصي الأرض فترات طويلة من الزمن. ومع ذلك، لم يكن للفقه موقف موحد فيما يتعلق بمعرفة الإسلام بالجنسية. وهناك من ينفي وجودها في الإسلام من حيث المبدأ، الموضوع الثاني، وهناك من، على العكس من ذلك، يرى أن معرفة الإسلام بالجنسية مسألة ثالثة. إلا أن عرض الموقف الفقهي يجب أن يسبقه أولا بيان العناصر التي يتكون منها أهل الدولة الإسلامية. وإذا كانت الدولة المعاصرة تقسم الأفراد إلى رعايا وأجانب حسب فكرة الجنسية، فإن الإسلام قد عرف تقسيما مختلفا، لذا لا بد من التطرق أولا إلى التقسيم الراسخ في الإسلام لمعرفة أبعاده وأساسه ومقوماته. أن يتمتع بجنسية الدولة الإسلامية. وعليه، فإنه بعد بيان العناصر التي يتكون منها أهل الدولة الإسلامية، يعد مقدمة أساسية لدراسة فكرة القومية في الإسلام، المبحث الأول.
It is natural for the idea of nationality to exist in all countries and legal and political systems, as a tool for determining the people’s position in the state, and distinguishing the national from the foreigner. It is noted that Islamic jurisprudence did not explicitly talk about the term nationality, and this is natural given the modernity of this term. It should not be understood from this that Islam does not know nationality, as this idea existed as a tool to distinguish the people of the Islamic State, which was established and whose outskirts extended to the ends of the earth for long periods of time. Despite this, jurisprudence did not have a unified position regarding Islam’s knowledge of nationality. There are those who deny its existence in Islam in principle, the second topic, and there are those who, on the contrary, see Islam’s knowledge of nationality as a matter of third topic. However, the presentation of the jurisprudential position must first be preceded by an explanation of the elements that make up the people of the Islamic state. If the contemporary state divides individuals into nationals and foreigners according to the idea of nationality, then Islam has known a different division, so it is necessary to first address the division established in Islam in order to know its dimensions, its basis, and the elements that can enjoy the nationality of the Islamic state. Accordingly, after explaining the elements that make up the people of the Islamic State, it is an essential introduction to the study of the idea of nationality in Islam, the first section.
a tool for division