الحريات المدنية والسياسية

 الحريات

مهند عبد القادر سعد 

Freedoms

Muhannad Abdel Qader Saad

أن الحريات الأساسية هي التي: ترتبط ارتباطاً صحيحاً بشخص الإنسان ولهذه الحقوق أهميتها باعتبارها السبيل الذي يمهد للإنسان ممارسة حقوقها الأخرى سياسية كانت أم مدنية، إذ أن الإنسان المقيد لا يستطيع ممارسة تلك الحقوق وتتجسد الحقوق الأساسية بالآتي:-

1-الحرية في الحياة والأمان والسلامة البدنية:

لقد رفع الله سبحانه وتعالى الإنسان وكرمه في كثير من آيات القرآن الكريم، حتى أنه جعله خليفته في الأرض والله سخر له الكون وجعله في نطاق سلطـــــانه وعلمه من حيث أن الله منحه العقل وفي ذلك يقول تعالى: ((ولَقدَ كرمنا بني آدم وحملناهم في البر والبحر ورزقناهم من الطيبات وفضلناهم على كثير ممن خلقنا تفضيلاً))(سورة الإسراء، الآية (70)).

وهي منزلة لا يختص بها جنس دون جنس ولا لون دون لون، ولا عقيدة دون عقيدة فقد خاطب الله كل بني آدم، ولذلك قال الرسول محمد ((صلى الله عليه وآله وسلم))...

((كلكم لآدم وآدم من تراب))، هذا التكريم الذي يشترك فيه كل الناس على اختلاف أهوائهم واتجاهاتهم وجنسهم وأصلهم ولونهم، هو الذي جعل الرسول (ص) يحرص على المحافظة على القواعد والوصايا التي يوصي بها مقاتليه في الحرب وكان يبدأ بالدعاء إلى الله تعالى بقوله ((اللهم أنا عبدك وهم عبادك)).

وقد جعل الله تعالى قتل الإنسان بغير حق مساوياً للشرك بالله فقال تعالى: ((والذين لا يدعون مع الله آلهاً آخر ولا يقتلون النفس التي حرم الله إلا بالحق)) (سورة الفرقان، الآية(68)).

وجعل قتل النفس بغير حق كأنه قتل الناس جميعا فقال تعالى ((من قتل نفساً بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعاً)) (سورة المائدة،الآية (32)). قد أدان الإسلام اللجوء إلى التعذيب أو الوسائل الغير الإنسانية وقد قال الرسول (ص) ((ادرؤا الحدود عن المسلمين ما استطعتم فأن وجدتم للمسلم مخرجاً فأخلو سبيله))، إذ ذهب الإسلام على أن تتم إجراءات التحقيق عن طريق الإجراءات المرسومة، كفالةً للحريات إذ أوجب الإسلام أن يقف الجزاء عند العقوبة المقررة كما حرص الإسلام على رعاية المحبوسين في إنسانيتهم  ومعاشهم من مأكل وملبس وأجر عن عمل مع كراهية التقيد بالسلاسل.

ومن خلال ذلك نستشف أن الفكر الإسلامي يعتبر حق الحياة في طليعة الحقوق، المدنية والتي نصت عليها مختلف الشرائع السماوية.

وإلى ذلك ذهبت المواثيق الدولية والقوانين أيضاً إذ أقر الإعلان العالمي لحقوق الإنسان عام 1948 أن المادة الأولى منه ((يولد جميع الناس أحراراً متساوين في الكرامة والحقوق)) وفي المادة الثالثة منه تنص على أن ((لكل فرد الحق في الحياة والحرية والسلامة البدنية))، وقد نصت أغلب القوانين على ضمانات كحماية ((حرية الحياة، والسلامة البدنية)) ومن هذه الضمانات:-

1- أن المتهم برئ حتى تثبت أدانته من قبل محكمة مختصة.

2-  حقه في الدفاع في جميع مراحل التحقيق والمحاكمة وفق القانون.

3- أن تكون جلسات المحكمة علنية إلا إذا قررت المحكمة جعلها سرية.

4- لا جريمة ولا عقوبة إلا بنص.

2-حرية التنقل واختيار مكان الإقامة:-

يعني أن يتمكن الإنسان من التنقل في حدود إقليم دولته والسفر خارج البلاد والعودة اليه مع مقتضيات المصلحة العامة.

حيث أن حرية التنقل تشمل جميع المواطنين وبدون استثناء طالما لم يكن هناك اعتداء على الملكية العامة، أو مانع من التنقل بسبب شخصي كالحكم الجزائي. أو لسبب موضوعي كإعلان عن حالة طوارئ التي تحدد فيها المناطق وفي بعض الأحيان عدد ساعات التجوال ومداها والمناطق الخاضعة لها، أو وجود منطقة يمنع التجول فيها أو في محاذاتها بقرار من السلطة العامة.

لقد كفل الإعلان العالمي لحقوق الإنسان / 1948 في المادة الثالثة عشر ((لكل فرد حرية التنقل وأختيار محل الإقامة داخل حدود بلده، وأنه يحق لكل  فرد أن يغادر أية بلاد بما في ذلك بلده حتى يحق له العودة إليه))، وبنفس الأسلوب أشارت المادة الثانية عشر من الاتفاقية الخاصة بالحقوق المدنية والسياسية إلى هذا الحق مؤكدة على حرية الفرد بالتنقل.

وهذا ما جاء به الدستور العراقي على أنه لا يجوز أبعاد عراقي من العراق ولا يحضر على العراقي الإقامة في جهة ما ولا أن يلزم بالإقامة في مكان معين ألا في الأحوال المبينة في القانون.

3-حق المواطنة ((الجنسية))

يشكل هذا الحق المرتبة الأولى بين مختلف الحقوق السياسية، وذلك أن عديم الجنسية يعد أجنبياً ليست له حقوق ولا واجبات المواطنة ولقد أكدت أغلب الدساتير على هذا الحق وكذلك فعلت القوانين التي تنظم شؤون الجنسية.

4-حق الانتخاب:-

هو حق الفرد في المشاركة في الانتخابات العامة لمختلف الشؤون المتعلقة بالسلطة العامة بصفته ناخب أو مرشح لتولي منصب وذلك في حدود الشروط التي تقرها القوانين.

Fundamental freedoms are those that: are properly linked to the human person, and these rights are important because they are the path that paves the way for a person to exercise his other rights, whether political or civil, since a restricted person cannot exercise those rights. Basic rights are embodied in the following: -

1-Freedom of life, security and physical safety:

God Almighty has exalted and honored man in many verses of the Holy Qur’an, to the point that He made him his successor on earth. God has subjugated the universe to him and placed him within the scope of His authority and knowledge, in that God granted him reason. In that, God Almighty says: ((And We have honored the children of Adam and carried them on land and sea. And We have provided them with good things and have favored them over many of those whom We have created with great distinction.) (Surat Al-Isra, verse (70)).

It is a status that is not specific to one gender or another, no color to the same, and no belief to the same. God has addressed all of the sons of Adam, and that is why the Messenger Muhammad ((may God’s prayers and peace be upon him and his family and grant them peace)) said...

((All of you belong to Adam and Adam is from dust)) This honor, which is shared by all people regardless of their desires, orientations, gender, origin, and color, is what made the Messenger (PBUH) keen on preserving the rules and commandments that he recommended to his fighters in war, and he would begin by praying to God Almighty. By saying ((Oh God, I am your servant and they are your servants)).

God Almighty has made killing a person unjustly equal to polytheism, and God Almighty said: ((And those who call upon not with God any other god, nor kill the soul which God has forbidden except with justice)) (Surat Al-Furqan, verse (68)).

He made killing a soul unjustly as if it were the killing of all mankind, and God Almighty said ((Whoever kills a soul for other than for manslaughter or for corruption in the land, it is as if he had killed all mankind)) (Surat Al-Ma’idah, verse (32)). Islam has condemned resorting to torture or inhumane means, and the Messenger (may God bless him and grant him peace) said ((Avoid punishment from Muslims as much as you can. If you find a way out for a Muslim, then release him)). Islam stipulates that investigation procedures should be carried out through established procedures, in order to guarantee freedoms, as it obliges Islam is that the punishment should stop at the prescribed punishment, just as Islam is keen on caring for those who are imprisoned in their humanity and their livelihood, including food, clothing, and wages for work, while abhorring the restriction of chains.

Through this, we discover that Islamic thought considers the right to life to be at the forefront of civil rights, which are stipulated in various divine laws.

This is also followed by international conventions and laws, as the Universal Declaration of Human Rights in 1948 stipulated that Article 1 of it “All human beings are born free and equal in dignity and rights” and Article 3 of it stipulates that “Everyone has the right to life, liberty and physical integrity.” Most laws stipulate guarantees such as the protection of “liberty of life and physical integrity.” These guarantees include:

1- The accused is innocent until proven guilty by a competent court.

2- His right to defense at all stages of investigation and trial in accordance with the law.

3- Court sessions shall be public unless the court decides to make them confidential.

4- There is no crime or punishment except by a text.

2- Freedom of movement and choice of place of residence:-

It means that a person can move within the borders of his country’s territory and travel outside the country and return to it according to the requirements of the public interest.

Freedom of movement includes all citizens, without exception, as long as there is no attack on public property, or an impediment to movement due to a personal reason, such as a criminal ruling. Or for an objective reason, such as declaring a state of emergency in which areas are determined, and in some cases, the number of curfew hours, their extent, and the areas subject to them, or the existence of an area in which curfews are prohibited or in its vicinity by decision of the public authority.

The Universal Declaration of Human Rights / 1948 guaranteed in Article Thirteen ((Every individual has freedom of movement and choice of residence within the borders of his country, and that every individual has the right to leave any country, including his own country, until he has the right to return to it)), and in the same way, Article Two indicated Ten of the Convention on Civil and Political Rights extend to this right, affirming the freedom of movement of the individual.

This is what the Iraqi Constitution stipulates that it is not permissible to deport an Iraqi from Iraq, and an Iraqi is not required to reside in a certain place, nor is he required to reside in a specific place, except in the circumstances specified in the law.

3-The right to citizenship ((nationality))

This right ranks first among the various political rights, because a stateless person is considered a foreigner who has neither the rights nor the duties of citizenship. Most constitutions have affirmed this right, as have the laws that regulate nationality affairs.

4

اخر منشور

منشورات شائعة