المواطنة
صلاح جلال عامر
Citizenship
Salah Jalal Amer
المواطنة: تعني الفرد الذي يتمتع بعضوية بلد ما، ويستحق بذلك ما ترتبه تلك العضوية من امتيازات. وفي معناها السياسي، تُشير المواطنة إلى الحقوق التي تكفلها الدولة لمن يحمل جنسيتها، والالتزامات التي تفرضها عليه؛ أو قد تعني مشاركة الفرد في أمور وطنه، وما يشعره بالانتماء إليه. ومن المنظور الاقتصادي الاجتماعي، يُقصد بالمواطنة إشباع الحاجات الأساسية للأفراد، بحيث لا تشغلهم هموم الذات عن أمور الصالح العام، وفضلاً عن التفاف الناس حول مصالح وغايات مشتركة، بما يؤسس للتعاون والتكامل والعمل الجماعي المشترك.
العناصر الاساسية للمواطنة:
تتكون المواطنة من ثلاثة عناصر أساسية، هي
1-العنصر المدنيي :تضمن الحرية الفردية، وحرية التعبير والاعتقاد والإيمان، وحق التملك، والحق في العدالة، وتحقيق العنصر المدني في المواطنة في المؤسسات القضائية.
2-العنصر السياسي :يعني الحق في المشاركة في الحياة السياسية بوصف المواطن عنصراً فاعلاً في السلطة السياسية، من خلال البرلمان.
3-العنصر الاجتماعيي : يعني تمتع المواطن بخدمات الرفاهية الاجتماعية وإشباع حقوقه الاقتصادية، والتي تتضمن التعليم، وحسن الرعاية الصحية، على سبيل المثال لا الحصر. ولهذا يُقال عن كل كائن بشري أنه يتمتع بالمواطنة، إذا كان يتمتع بخصائص اجتماعية معينة، لها معناها السياسي المعتد به قانوناً، مثل الحقوق والواجبات، والالتزامات، والحرية في اتخاذ القرارات، التي تمثل شأناً يتصل بمصلحته الخاصة، وفي المشاركة في المصالح العامة، وكذلك المشاركة في المجتمع المدني. ويُصطلح على تسمية هذه المواطنة "بالمواطنة الأساسية أو الفعلية"، وذلك في مقابل التمتع بالمواطنة الرسمية، وهو المصطلح الذي أصبح من المعتاد في هذا العصر أن يقتصر معناه على كون الفرد عضواً في دولة قومية.
ويقتضي تمتع الفرد بالمواطنة في معناها الأول، أن يشكل هذا الفرد جزءاً من كيان سياسي اجتماعي، وأن تلك الحقوق والواجبات وغيرها من الأمور، التي من حق الفرد، أن يحوزها في صورتها الحسية الملموسة (بالإنجليزية: (Concrete) وكذلك في صورتها المعنوية، استناداً إلى كونه عضواً في هذا الكيان. ولا تكون صفة المواطنة إلا لمن يكون ـ طبقاً للدستور والقانون ـ له الحق في المشاركة في حكم بلاده، من خلال مؤسسات الحكم السياسية والقانونية والدستورية. أما الأفراد المقيمون على أرضٍ ويُجبرون على الانصياع للأوامر الصادرة إليهم دون أن يسهموا، بشكل ما، في إعدادها أو إصدارها، مثل الأجانب، مع إمكانية تمتعهم بالحقوق المدنية، فهذه الفئة لا يعدون مواطنين، أي أعضاء أصلاً في الجماعة السياسية يسهمون في توجيه حياتها. ويعد وعي الإنسان بأنه مواطن أصيل في بلاده وعي أصيل بالمواطنة وبأنه ليس فقط مُقيماً يخضع لنظام معين، دون أن يشارك في صنع القرارات داخل هذا النظام.يُعد هذا الوعي بالمواطنة نقطة البدء الأساسية في تشكيل نظرة الفرد إلى نفسه، وإلى بلاده، وإلى شركائه في صفة المواطنة. وعلى أساس هذه المشاركة يكون الانتماء إلى الوطن. ومن خلال المشاركة تأتي المساواة؛ فلكل مواطن الحقوق نفسها وعليه الواجبات ذاتها. فلصفة المواطن ثلاثة أركان: الانتماء للأرض، والمشاركة، والمساواة أي الندية.ومن ثم يأتي جهد الشخص في إطار الجماعة السياسية لممارسة صفة المواطنة، والتمسك بها، والدفاع عنها؛ وحينما تنجح الجماعة في استخلاص حقوق الوطن والمواطن، تظهر اللحظة الدستورية؛ فتتحول الأرض إلى وطن، والإنسان، الذي يحيا عليها ويشارك في صياغة حياتها، إلى مواطن. وعلى ذلك فالوطن هو ما يؤسس فكرة المواطن، وثم من بعدها فكرة المواطنة. فالمواطنة في حقيقته التامة ــ الجماعة الوطنية التي تستكمل التعبير عن شخصيتها وإرادتها بالدولة الواحدة المستقلة. والمواطن في حقيقته التامة هو الفرد بوصفه عضواً بالفعل في دولة وطنية. وهنا يجب التمييز بين الوطنية والمواطنة. لقد أقترن مبدأ المواطنة بحركة نضال التاريخ الإنساني من أجل العدل والمساواة والإنصاف. وكان ذلك قبل أن يستقر مصطلح المواطنة وما يقاربه من مصطلحات في الأدبيات السياسية والفكرية والتربوية، وتصاعد النضال وأخذ شكل الحركات الاجتماعية منذ قيام الحكومات الزراعية في وادي الرافدين مروراً بحضارة سومر وآشور وبابل وحضارات الصين والهند وفارس وحضارات الفينيقيين والكنعانيين .وأسهمت تلك الحضارات وما انبثق عنها من أيديولوجيات سياسية في وضع أسس للحرية والمساواة تجاوزت إرادة الحكام فاتحة بذلك آفاقاً رحبة لسعي الإنسان لتأكيد فطرته وإثبات ذاته وحق المشاركة الفعالة في اتخاذ القرارات وتحديد الخيارات الأمر الذي فتح المجال للفكر السياسي الإغريقي ومن بعده الروماني ليضع كل منهما أسس مفهومه للمواطنة والحكم الجمهوري (الذي كان يعني حتى قيام الثورة الأمريكية في أواخر القرن الثامن عشر، الحكم المقيد في مقابلة الحكم المطلق وليس الحكم الجمهوري كما نفهمه اليوم ) وقد أكد كل من الفكر السياسي الإغريقي والروماني في بعض مراحلهما على ضرورة المنافسة من أجل تقلد المناصب العليا و أهمية إرساء أسس مناقشة السياسة العامة باعتبار ذلك شيئاً مطلوباً في حد ذاته.
Citizenship: means an individual who enjoys membership in a country and is thus entitled to the privileges that such membership entails. In its political meaning, citizenship refers to the rights that the state guarantees to those who hold its nationality, and the obligations that it imposes on them. Or it may mean the individual's participation in the affairs of his homeland, and what makes him feel a sense of belonging to it. From a social economic perspective, citizenship means satisfying the basic needs of individuals, so that self-concerns do not distract them from matters of the public good, in addition to uniting people around common interests and goals, which establishes cooperation, integration, and joint collective action.
The basic elements of citizenship:
Citizenship consists of three basic elements:
1-The civil element :It includes individual freedom, freedom of expression, belief and faith, the right to property, the right to justice, and the realization of the civil element of citizenship in judicial institutions.
2-The political element :It means the right to participate in political life as a citizen as an active element in political power, through Parliament.
3-The social elementI :lt means the citizen's enjoyment of social welfare services and the satisfaction of his economic rights, which include education and good health care, to name but a few. This is why it is said about every human being that he enjoys citizenship, if he enjoys certain social characteristics that have a legally recognized political meaning, such as rights, duties, obligations, and freedom to make decisions, which represent a matter related to his private interest, and to participate in public interests, as well as participation In civil society. This citizenship is commonly called “basic or actual citizenship,” as opposed to official citizenship, a term that has become customary in this era to limit its meaning to the individual being a member of a nation-state.
An individual’s enjoyment of citizenship in its first sense requires that this individual form part of a social political entity, and that those rights, duties, and other matters that the individual has the right to possess in their tangible form (in English: (concrete)) as well as in their moral form, based on Being a member of this entity. Citizenship is granted only to those who - in accordance with the Constitution and the law - have the right to participate in the governance of their country, through the political, legal and constitutional institutions of governance. As for individuals residing on land who are forced to obey the orders issued to them without contributing in any way In its preparation or issuance, such as foreigners, with the possibility of enjoying civil rights, this group is not considered citizens, that is, originally members of the political group who contribute to directing its life. A person’s awareness that he is an authentic citizen of his country is considered an authentic awareness of citizenship and that he is not only a resident subject to a system Certain, without participating in decision-making within this system. This awareness of citizenship is the basic starting point in shaping the individual’s view of himself, his country, and his partners in the capacity of citizenship, and on the basis of this participation is belonging to the homeland, and through participation comes equality. Every citizen has the same rights and has the same duties. The quality of a citizen has three pillars: belonging to the land, participation, and equality, i.e. equality. Then comes the person’s effort within the framework of the political group to exercise the quality of citizenship, adhere to it, and defend it. When the group succeeds in extracting the rights of the nation and the citizen, the constitutional moment appears. The land turns into a homeland, and the human being, who lives on it and participates in shaping its life, into a citizen. Accordingly, the homeland is what establishes the idea of the citizen, and then the idea of citizenship. Citizenship in its complete reality is the national community that completes the expression of its personality and will in a single, independent state. The citizen, in its full reality, is the individual as an actual member of a national state. Here we must distinguish between patriotism and citizenship. The principle of citizenship has been associated with the struggle movement of human history for justice, equality and fairness. This was before the term citizenship and similar terms became established in political, intellectual and educational literature, and the struggle escalated and took the form of social movements since the establishment of agricultural governments in Mesopotamia, through the civilizations of Sumer, Assyria, Babylon, the civilizations of China, India, Persia, and the civilizations of the Phoenicians and Canaanites. These civilizations and the contributions that emerged from them Political ideologies in laying the foundations for freedom and equality went beyond the will of the rulers, opening wide horizons for man’s endeavor to confirm his nature, prove himself, and the right to actively participate in making decisions and determining choices, which opened the way for Greek and later Roman political thought for each of them to lay the foundations of his concept of citizenship and republican rule (which meant Until the American Revolution in the late eighteenth century, restricted rule contrasted with absolute rule and not republican rule as we understand it today. Both Greek and Roman political thought emphasized in some of their stages the necessity of competition for senior positions and the importance of laying the foundations for discussing public policy as a That is something required in itself.