سلطـــة الإدارة لترقيـة رجـــــل الشرطة في العراق (دراسة مقارنة)

بحث مقدم إلى مجلس المعهد العالي للتطوير الأمني والإداري

وهو جزء من متطلبات نيل شهادة الدبلوم العالي في العلوم الأمنية

إعداد الطالب

الرائد هيفاء علي عزيز يوسف

    1445 ه بغداد 2024م

اشراف 

العقيد الدكتور سلام عبد شعيبث

والدكتور إياد داود

Administration authority to promote a policeman in Iraq (a comparative study)


Research submitted to the Council of the Higher Institute for Security and Administrative Development


It is part of the requirements for obtaining a higher diploma in security sciences


student preparation


Major Haifa Ali Aziz Youssef


     1445 AH Baghdad 2024 AD


Supervisor


Colonel Dr. Salam Abd Shuaibath


And Dr. Iyad Daoud

المستخلص

تهدف الدارسة إلى بيان الحماية الإدارية لحق رجل الشرطة في قرار الترقية الصادر بحقه، ودور الإدارة في إعادة النظر في قرارات الترقية المتعلقة بوزارة الداخلية فيما إذا كانت الإدارة تستطيع تعديل أو تصحيح أو إلغاء قرار ترقية وتحديد جوانب الضعف والقصور فيها من خلال مزج الجانب العملي مع الجانب النظري والتطبيقي، وتحليل اسباب عدم ترقية بعض رجال الشرطة على الرغم من توافر شروطها، من خلال التحليل والنقد لمجموعة من النصوص القانونية والقرارات الادارية وعدد من الممارسات والاعراف الادارية في وزارة الداخلية ذات الصلة بعدم ترقية رجل الشرطة على الرغم من توافر الشروط القانونية المنصوص عليها والآثار المترتبة على ذلك، فمعيار الترقية في قانون الخدمة والتقاعد لقوى الأمن الداخلي رقم (18) لسنة 2011م (المعدل) يقوم على اساس المعيار المختلط ، والذي يجمع بين الاقدمية والاختيار مع إعطاء الاختيار على أساس الكفاءة المجال الأوسع في التحكم بالترقية لرجل الشرطة، من خلال توافر شروط متمثلة بمضي المدة القانونية للترقية وأن يكون مشهوداً له بالإخلاص والكفاءة واجتياز امتحان الترقية ووجود وظيفة شاغرة في الملاك، وتناول هذا البحث فضلاً عن ذلك دراسة الموانع القانونية للترقية والمتمثلة بمعاقبة الضابط بعقوبة انضباطية واحدة من الوزير أو خمس عقوبات انضباطية من آمري الضبط او الحكم على ضابط الشرطة من محكمة مختصة او الاحالة على قائمة نصف الراتب.

Abstract


The study aims to explain the administrative protection of the policeman’s right to the promotion decision issued against him, and the role of the administration in reconsidering the promotion decisions related to the Ministry of Interior, whether the administration can amend, correct, or cancel the promotion decision and identify its weaknesses and shortcomings by mixing the practical aspect with the practical aspect. Theoretically and practically, and analyzing the reasons for not promoting some policemen despite the fulfillment of their conditions, through analysis and criticism of a group of legal texts, administrative decisions, and a number of administrative practices and customs in the Ministry of Interior related to not promoting a policeman despite the availability of the stipulated legal conditions and the implications. Therefore, the promotion standard in the Internal Security Forces Service and Retirement Law No. (18) of 2011 (amended) is based on the mixed standard, which combines seniority and selection while giving selection based on competence the widest scope in controlling the promotion of a policeman, through the availability of conditions. Represented by the passage of the legal period for promotion, his being recognized for his loyalty and competence, passing the promotion exam, and the presence of a vacant position on the staff. In addition to that, this research studied the legal impediments to promotion, which are represented by punishing the officer with one disciplinary penalty from the minister or five disciplinary penalties from the two commanding officers or the police officer. From a competent court or referral to the half-salary list.

اخر منشور