المادة ٢٥ من البيان العالمي عن حقوق الانسان بالاسلام مقارنة بالدساتير العالمية لحقوق الانسان
Article 25 of the Universal Declaration on Human Rights In Islam compared to the Universal Constitutions of Human Rights
أ.م.د. مهدي البلوي
الاستاذ المساعد بجامعة طهران برديس فارابي بايران
Assoc. Prof. Mahdi Albalawi
Assistant Professor at Theran Pardis Farabi University In Iran
م.م. اسم الطالب
طالب الدكتوراه بجامعة طهران برديس فارابي بايران
Name
PhD student at Tehran Pardis Farabi University in Iran
@gmail.com
المستخلص
لتحديد مدى التوافق بين المادة ٢٥ من البيان العالمي عن حقوق الإنسان بالإسلام والدساتير العالمية لحقوق الإنسان، سنقوم بتحليل نص المادة ومقارنتها مع أبرز الوثائق الدولية المتعلقة بحقوق الإنسان مثل الإعلان العالمي لحقوق الإنسان (UDHR) والعهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية (ICCPR).أكدت الدول مسؤوليتها المشتركة بدعم حقوق الإنسان عالميًا، والحفاظ على نصوصها من التهميش والضياع، وخلق مستقبل مشترك لجميع شعوب الأرض. كما شددت على احترام الالتزامات الناشئة عن المعاهدات وغيرها من مصادر القانون الدولي. تظهر المادة ٢٥ من البيان العالمي عن حقوق الإنسان بالإسلام توافقًا كبيرًا مع المبادئ الأساسية لحقوق الإنسان كما ترد في الدساتير العالمية، خاصة فيما يتعلق بالحرية، وحق تقرير المصير، والسيطرة على الموارد. ومع ذلك، هناك بعض التباينات الناتجة عن الإطار الديني للبيان الإسلامي مقارنة بالإطار العلماني للوثائق الدولية. يتطلب تحقيق توافق تام مراعاة هذه الفروقات الثقافية والدينية عند تطبيق المبادئ العالمية لحقوق الإنسان. ان المادة ٢٥ من البيان العالمي لحقوق الإنسان بالإسلام تضهر توافقا مع العديد من الآيات القرآنية، يجب علينا تحليل محتوى المادة ٢٥ والنظر في الآيات القرآنية التي تتناول نفس المواضيع. تنص المادة ٢٥ "الشريعة الإسلامية هي المرجع الوحيد لتفسير أو توضيح أي مادة من مواد هذه الوثيقة." كما تؤكد على على عدة نقاط رئيسية: الحرية، رفض الاستعباد، محاربة الاستعمار، حق الشعوب في تقرير المصير، وحقوق الأبوين والأقارب حيث اكدت على الحرية وعدم الاستعباد قوله تعالى: "وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ" (الإسراء: 70)، مما يشير إلى تكريم الله لبني آدم وكرامتهم الإنسانية.كما تتوافق الماده ٢٥ من إعلان القاهرة لحقوق الإنسان بالإسلام مع الإعلان العالمي لحقوق الانسان لسنة 1948 وهناك العديد من المواد القانونية التي تتوافق بها الماده ٢٥ من الاعلان القاهرة لحقوق الإنسان مع الاتفاقية الأوربية لحقوق الانسان لسنة ( 1950) و الاتفاقية الأمريكية لحقوق الانسان لسنة 1969
وتطبيقا من الماده ٢٥ من اعلان القاهرة حول حقوق الانسان قوله تعالى: "يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ" (النساء: 1)، مما يدل على وحدة الأصل البشري وحقوق الإنسان الأساسية. تتوافق المادة مع الميثاق العربي لحقوق الانسان لسنة 2004 دستور الدولة لعام 2005 كما حققت الماده ٢٥ من ميثاق القاهرة لحقوق الإنسان بالإسلام توافقا مع قانون العقوبات العراقي رقم 111 عام 1969 المعدل .
Abstract To determine the extent of compatibility between Article 25 of the Universal Statement on Human Rights in Islam and the international human rights constitutions, we will analyze the text of the article and compare it with the most prominent international documents related to human rights such as the Universal Declaration of Human Rights (UDHR) and the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR). Their shared responsibility is to support human rights globally, preserve their texts from marginalization and loss, and create a common future for all peoples of the Earth. It also stressed respect for obligations arising from treaties and other sources of international law. Article 25 of the Universal Declaration on Human Rights in Islam shows great compatibility with the basic principles of human rights as contained in international constitutions, especially with regard to freedom, the right to self-determination, and control over resources. However, there are some discrepancies resulting from the religious framework of the Islamic statement compared to the secular framework of international documents. Achieving full consensus requires taking these cultural and religious differences into account when applying universal human rights principles. Article 25 of the Universal Declaration of Human Rights in Islam shows consistency with many Qur’anic verses. We must analyze the content of Article 25 and look at Qur’anic verses that address the same topics. Article 25 states: “Islamic law is the sole reference for interpreting or clarifying any article of this document.” It also emphasizes several main points: freedom, rejection of enslavement, the fight against colonialism, the right of peoples to self-determination, and the rights of parents and relatives, as it emphasized freedom and non-enslavement. The Almighty says: “And indeed We have honored the children of Adam” (Al-Isra: 70), which indicates honoring God is for the children of Adam and their human dignity. Article 25 of the Cairo Declaration of Human Rights in Islam is also consistent with the Universal Declaration of Human Rights of 1948. There are many legal articles in which Article 25 of the Cairo Declaration of Human Rights is consistent with the European Convention on Human Rights of 1950 and the American Convention. Human Rights Act 1969 In application of Article 25 of the Cairo Declaration on Human Rights, God Almighty says: “O mankind, fear your Lord who created you from a single soul” (An-Nisa: 1), which indicates the unity of human origin and basic human rights. The article is compatible with the Arab Charter for Human Rights of 2004, the State Constitution of 2005, and Article 25 of the Cairo Charter for Human Rights in Islam has achieved compatibility with the Iraqi Penal Code No. 111 of 1969, as amended.