حقوق الانسان في حضارات العراق القديمة
(حضارة وادي الرافدين )
حسام ياسين علي
خالد نومان
Human rights in the ancient civilizations of Iraq
(Mesopotamian civilization)
Hussam Yassin Ali
Khalid Noman
الملخص
تعد حضارات العراق القديمة اقدم الحضارات البشرية واولها اهتماما بحقوق الانسان ,اذ ذكر المختصون بتاريخ العراق القديم بأن اولى القوانين المكتوبة في تاريخ الانسانية ,ظهرت في بلاد وادي الرافدين حيث اشارت مختلف النقوش الاثرية لألواح القوانين .ان حقوق الانسان لم تكون مجهولة الفكر القانوني والعرفي العراقي القديم , فالحرية والعدالة والمساواه ووضع التشريعات الكفيلة بحمايتها كانت من افكار الاساسية التي جسدتها القوانين المكتوبة ,ويذكر في هذا المجال انه اقدم وثيقة لحقوق الانسان ؟
كانت سومرية وان القانون والعدالة والحرية تعتبر من اساسيات الفكر العراقي القديم ,فكلمة الحرية (أماركي )قد وردت في نص سومري لأقدم وثيقة عرفها العالم القديم , تشير صراحة الى اهمية حقوق الانسان وتاكيدها على حريتهم ورفضها كل ما يناقض ذلك .بهذا يعد انسان وادي الرافدين من اقدم مشرعي قوانين العدالة من الحضارات القديمة ألاخرى كالفرعونية وألاغريقية والرومانية ونجده بذلك وقد وضع تصوراتة عن العدالة والظلم في صميم نظرية الالهة والكون والانسان ,فأصبح اعتقاد العراقيون القدامى ان قرار العدل والنظام من اهم واجبات الملك لان ألالهة تحب العدل وتبغض الظلم كما يعتقدون أن :(ان الملك لم ينشر العدل فأن رعيتة ستثور عليه ومملكته ستتهاوى ومصيره سينقلب والبلية ستلاحقة )ويذكر بعد انتهاء الفترة التاريخية من الالف الرابع قبل الميلاد ,وعندما نمت القرى القديمة الاولى واصبحت مدننا حضارية تعقدت فيها الحياة وتشابكت مصالح السكان والمعبد والكهنة فكان لابد من وضع التشريعات اللازمة لحماية الفرد في المجتمع وتنظيم أمور الحياة في دولة المدينة فوضعت ألاصلاحات الاجتماعية التي اعقبتها القوانين والشرائع .وقد ظهر من خلال التنقيبات الاثارية للحضارات العراقية القديمة ,عمل اصلاحي واربع قوانين مدونة تتضح فيها بعض ملامح حقوق الانسان حيث عثرت احدى البعثات التنقيبية التي تعمل في جنوب العراق عندأطلال مدينة لكش في قضاء الشطرة على مخطط طيني مدون بالغة السومرية والخط المسماري الذي يضم عددا من الاصلاحات الاجتماعية ومنسوبة الى العاهل السومري (أور كا جينا )(2371_2378) قبل الميلاد الذي ,كان حاكم لدولة لكش (2375)حيث وضع المساواه التي كان يتذمر منها الشعب دولة المدينة تلك ,فدعت هذه الاصلاحات الى ازلة الظلم والاستغلال الذي كان يقع على الفقير من قبل رجال المتنفذين ورجال المعبد ,وقد ورد نص في متن هذة الوثيقة يقول ((بيت الفقير صار بجوار بيت الغني ))فكانت هذة العبارة تدل على رغبة العاهل السومري في تحقيق العدالة في المجتمع دولة مدينتة .....وبذلك فقد قام هذا العاهل بالفعل في وضع القوانين التي توفر للشعب الحرية والعدالة الاجتماعية والمساواة ,اما بنسبة الى القوانين ألاربعة التي عقبت اصلاحات (اور كا جينا ) زمنيا فقد سميت باسماء الملوك الذين وضعو ها او الملوك الذين وجدو فيها ففي شريعة (اور نمو )مؤسس سلالة اور الثالثة السومرية (2113_2095)قبل الميلاد وضع شريعتة المسماة باسمه والتي اجمع الباحثون الاثاريون على ان الشريعته هية اقدم الشرايع المكتشفة من خلال حكم مدينة (نفر) وان شريعته المكونة (31)مادة عالجت عدد من القضايا منها
- حقوق الامراة المتزوجة والمطلقة
- مسألة الحوال الشخصية
- من زواج وأرث وطلاق مساءلة العبيد وهروبهم وعتقهم ومن هنا قد وطد أمر العدالة ورفع الظلم والبغضاء .
اما الملك عشتار عند حكمه (خامس ملوك سلالة ايسن االسومرية )عام (2017- 1794)ق.م
وضع شريحة لبت عشتار التي سبقت شريعة حمورابي بقرنين من الزمن وقد دونها بالغة السومرية بالخط المسماري وتعد هذا الشريعة اقدم الشرائع الانسانية في العالم القديم فقد وجدت على سبع قطع ,تضمنت المقدمة والخاتمة وسبع وسبع وثلاثون مادة جاء في احد هذة المقاطع (عندما عززت رفاهية بلاد سومر واكد فنمت هذة المسلة )
نشر العدالة ونشر القانون المكتوب ومنع الظلم وانصاف الفقير واعانة الضعيف ونظم حقوق الناس وشوون العبيد
- نظم الضرائب وشؤون المراة
- الزوجة الحرة
- حقوق الزوجة الام والاولاد والارث القضاء على الاوضاء المتردية وسوء الادارة وفساد الموطفين .
- اما شريعة اشنونا
-تعتبر اقدم الشعائر بالغة اكدية تم اكتشافة في تل حرمل في يغداد الجديدة وما تبقا منها وهية مقدمة 61 مادة قانونية وقد وضع هذا الملك (بلا لا ما) عام (1992)ق.م وهو احد ملوك اشنونا البارزين ,ومملكة اشنونا هي احدى الممالك الامورية الست (اشنونا ,اشور ,بابل أيسن ,لارسا ,وماري) اذ قامت في وادي الرافدين بعد انهيار سلالة اور الثالثة في حدود 2006 ق.م
-عالجت الاسعار وتحديد الاجور
قانون العقوبات
قانون الاسرة
مواد الجوانب الاجتماعية ومواد تتناول الاحوال الشخصية ومواد تتناول الاحوال امور العبيد
وايضا اهتمت بحقوق الزواج والزوجة والاسير واحوال الشخصية .
اما حمورابي موسس سلالة بابل الاولى والتي نالت شهرة واسعة
(1894-1594)ق.م التي نالت شهرة واسعة بعد أن قام بتوجية البلاد عندما كانت متفرقة الى دويلات المدن في السنة الثلاثين او الاربعين من حكمة وقد ثبت شريعتة على الحجر ورقم الطين ,ثم أمر بتوزيعها على المدن البابلية من أجل أن يتقيد بها الحكام والقضاة بموجبها لتتحقق العدالة بين الناس حيث اعتمدة على القاعدة (العين بالعين والسن بالسن ).
وتم تدوبن هذة الشريعة على مسلة كبيرة من حجر الدايوريت الاسود باللغة البابلية والخط المسماري ومقسمة الى مقدمة تبين اختيار ألالة لحمورابي ليحكم البشر ونشر العدل بين الناس في مدينة بابل,ثم المواد القانونيةالتي تتالف منها (282)مادة الخاتمة الذي يذكر فيها أن هذا هي ألاحكام العادلة التي اصدرها العاهل حمورابي فأزدهرا بعا البلاد في ظل العدالة .واحتوت شريعة حمورابي بمواد مختلفة على ثلاثة عشر قسمأ يحتوي القسم الاول على المواد تتعلق بالقضاء والشهود ,والقسم الثاني تتعلق بالسرقة والنهب ,والقسم الثالث تتعلق بيشؤون الجيش ,والقسم الرابع بشوؤن الزراعة والحقل والبساتين ,والخامس بالقروض والفوائد والتجارة والسادس بالساقية والخمر والسابع بالائتمان والديون والثامن بالشوؤن العائلية ....الزواج طلاق ..الارث ..التبني ,,)والتاسع عقوبة القصاص والغرامات والعاشر بالطب البشري والبيطرة والحادي عشر والاحادي عشر يهتم بأجور الحيونات والاشخاص اما القسم الاخير فيهتم بشراء العبيد وعلاقتهم بأسيادهم وتعد شريعة حمورابي بهذا التقنين القانوني المبرمج .
Abstract
The ancient civilizations of Iraq are considered the oldest human civilizations and the first to be interested in human rights. Specialists in the history of ancient Iraq mentioned that the first written laws in the history of humanity appeared in Mesopotamia, where various archaeological inscriptions referred to tablets of laws.
Human rights were not unknown to ancient Iraqi legal and customary thought. Freedom, justice, equality, and the establishment of legislation to protect them were among the basic ideas embodied in written laws. In this regard, it is mentioned that it is the oldest human rights document.
It was Sumerian, and law, justice, and freedom were considered among the foundations of ancient Iraqi thought.
The word freedom (Amarki) was mentioned in a Sumerian text of the oldest document known to the ancient world.
- It explicitly refers to the importance of human rights, its emphasis on your freedom, and its rejection of anything that contradicts that.
Thus, the Mesopotamian man is considered one of the oldest drafters of laws of justice from other ancient civilizations such as the Pharaonic, Greek, and Roman civilizations, and we find him in this. He placed his perceptions of justice and injustice at the heart of the theory of the gods, the universe, and man. Thus, the belief of the ancient Iraqis became that establishing justice and order is one of the most important duties of the king because the gods love justice and hate injustice. They also believe that:
(If the king does not spread justice, then his subjects will revolt against him, his kingdom will collapse, his fate will be reversed, and calamity will follow him)
It is mentioned after the end of the historical period of the fourth millennium BC, and when the first ancient villages grew and our cities became civilized in which life was complicated and the interests of the residents, the temple, and the priests were intertwined, it was necessary to put in place the necessary legislation to protect the individual in society and organize the affairs of life in the city-state, so social reforms were put in place, which were followed by laws and laws. .
Through archaeological excavations of ancient Iraqi civilizations, reform work and four codified laws have emerged in which some features of human rights become clear. One of the excavation missions working in southern Iraq, at the ruins of the city of Lagash in the Shatra district, found a clay plan written in the Sumerian language and the cuneiform script, which includes a number of reforms. Social and attributed to the Sumerian king (Ur-ka-Jina) (2371-2378) BC, who was the ruler of the state of Lagash (2375)
Where he established the equality that the people were complaining about in that city state, these reforms called for the removal of the injustice and exploitation that was falling on the poor before the influential men and the men of the temple. A text was included in the text of this document that says ((The house of the poor has become next to the house of the rich))
This phrase was indicative of the Sumerian king’s desire to achieve justice in the society of his city-state. Thus, this king actually established laws that provide the people with freedom, social justice, and equality. As for the four laws that followed the reforms of (Urka-Jina) Chronologically, it was named after the kings who placed it or the kings who found it
In the law of (Ur-Nammu), the founder of the Third Sumerian Dynasty of Ur (2113-2095) BC, he wrote his law named after him. Archaeological researchers unanimously agree that his law is the oldest law discovered during the rule of the city of Nefer, and that his law consisting of (31) articles dealt with a number of issues, including
- The rights of married and divorced women
- Personal status issues
- From marriage, inheritance, divorce, the issue of slaves, their escape and emancipation, and from here the matter of justice has been established and the removal of injustice and hatred.
As for King Ishtar, he has wisdom (the fifth king of the Asumerian Isin dynasty) in the year (2017-1794) BC.
He compiled a section of the Ishtar Code, which preceded the Code of Hamrabi by two centuries. He wrote it down in the Sumerian language, in cuneiform script. This code is considered the oldest human code in the ancient world. It was found in seven pieces. It included the introduction, the conclusion, and thirty-seven articles. It was stated in one of these sections (When the prosperity of Sumer was enhanced Surely this obelisk has grown.)
_ Spreading justice, spreading written law, preventing injustice, doing justice to the poor, helping the weak, and regulating people’s rights and the affairs of slaves.
- Tax systems and women's affairs
- The free wife
- The rights of the wife, mother, children, and inheritance. Eliminating deteriorating conditions, mismanagement, and corruption of employees.
- As for the law of Eshnunna
- It is considered the oldest Akkadian ritual. It was discovered at Tell Harmal in New Baghdad and what remains of it. It is an introduction to 61 legal articles. This king (Bila La Ma) was established in (1992) BC. He is one of the prominent kings of Eshnunna, and the Kingdom of Eshnunna is one of the Amorite kingdoms. The women (Eshnunna, Assyria, Babylon, Isin, Larsa, and Mari) arose in Mesopotamia after the collapse of the Third Dynasty of Ur around 2006 BC.
-Processed prices and set wages
Penal Code
Family law
Materials on social aspects, materials dealing with personal status, and materials dealing with slave affairs
She also focused on the rights of marriage, the wife, the prisoner, and personal status.
As for Hammurabi, the founder of the first dynasty of Babylon, which gained wide fame
(1594-1894) BC, which gained wide fame after he directed the country when it was divided into city-states in the thirtieth or fortieth year of his reign. He established his law on stone and clay, then ordered its distribution to the Babylonian cities in order for the rulers to adhere to it. And judges are based on it to achieve justice among people, as it relied on the rule (an eye for an eye and a tooth for a tooth).
This law was inscribed on a large black diorite obelisk in the Babylonian language and cuneiform script, and is divided into an introduction that shows the choice of Hammurabi’s servant to rule over people and spread justice among the people in the city of Babylon, then the legal articles that consist of (282) the concluding article in which it is stated that these are just rulings. Which was issued by King Hammurabi, and the country flourished under the shadow of justice. The Code of Hammurabi contained various articles on thirteen sections. The first section contains articles related to the judiciary and witnesses, the second section relates to theft and plunder, and the third section relates to army affairs, the fourth section deals with agricultural, field, and orchard affairs, the fifth deals with loans, interest, and trade, the sixth deals with watering and wine, the seventh deals with credit and debts, the eighth deals with family affairs...marriage, divorce...inheritance...adoption,,, the ninth deals with the punishment of retaliation and fines, the tenth deals with human medicine and veterinary medicine, and the eleventh deals with human medicine and veterinary medicine. Ten and eleven are concerned with the wages of animals and people, while the last section is concerned with the purchase of slaves and their relationship with their masters, and the Code of Hammurabi promises this programmed legal codification.