الفكر الاجتماعي في التراث الإسلامي
(الماوردي نموذجًا)
م. م.إ يمان قاسم داؤد
كلية الاداب ـ جامعة البصرة
قسم/ التاريخ الاسلامي
Social Thought in Islamic Heritage (Al-Mawardi as a Model)
Asst. Lecturer Iman Qasim Dawood
College of Arts – University of Basrah
Department of Islamic History
المستخلص:
يتناول هذا البحث دراسة الفكر الاجتماعي في التراث الإسلامي من خلال التركيز على نموذج من أبرز المفكرين في هذا المجال، وهو الإمام أبو الحسن الماوردي (974-1058م). يعتبر الماوردي أحد أهم أعلام الفكر الإسلامي الذي أثرى العلوم السياسية والاجتماعية برؤى ومفاهيم تجمع بين البعد الديني والاجتماعي. يهدف البحث إلى تسليط الضوء على رؤى الماوردي الاجتماعية وتحليلها ضمن سياقها التاريخي والفكري، مع إبراز مدى ارتباطها بواقع المجتمع الإسلامي في عصره.
يركز البحث على أبرز إسهامات الماوردي في مجالات مثل:
1. النظام الاجتماعي: دور الفرد والمجتمع والعلاقة بين الحاكم والمحكوم، بالإضافة إلى أهمية العدالة كأساس لتحقيق الاستقرار.
2. النظام السياسي والاجتماعي: تناول الماوردي مفاهيم السلطة وأسس الشرعية السياسية، مع التركيز على دور القيم الأخلاقية والدينية في إدارة الدولة.
3. التربية والتعليم: أهمية بناء الإنسان كأداة رئيسية في تحقيق نهضة المجتمع وتقدمه.
4. أدب القضاء والإدارة: من خلال كتاباته الشهيرة مثل "الأحكام السلطانية" و*"أدب الدنيا والدين"*، يقدم الماوردي رؤية شاملة عن كيفية إدارة شؤون المجتمع والدولة بأسلوب يتسم بالإنصاف والحكمة.
يسعى البحث إلى تحليل فكر الماوردي في ضوء المنهج التحليلي، مع توضيح القيم الاجتماعية التي طرحها ومدى ملاءمتها للتحديات التي واجهها المجتمع الإسلامي في عصره. كما يتم تناول الأبعاد التطبيقية لأفكاره وإمكانية استفادة المجتمعات الحديثة منها.
توصل البحث إلى أن الماوردي قدم نموذجًا فكريًا متكاملًا يعكس التوازن بين الدين والمجتمع، ويُبرز أهمية القيم الأخلاقية في بناء نظام اجتماعي مستقر. كما أن أفكاره، رغم كونها وليدة عصرها، ما زالت تحمل العديد من الدروس والقيم التي يمكن تطبيقها في عصرنا الحالي لتحقيق انسجام بين الفرد والمجتمع.
الكلمات المفتاحية : الفكر الاجتماعي الإسلامي ـ القيم الإسلامية ـ الحاكم والمحكوم ـ أهمية التعليم ـ حقوق الأفراد ـ النظام الاجتماعي ـ العدالة الاجتماعية
Abstract
This research deals with the study of social thought in the Islamic heritage by focusing on a model of the most prominent thinkers in this field, namely Imam Abu Al-Hasan Al-Mawardi (974-1058 AD). Al-Mawardi is considered one of the most important figures of Islamic thought who enriched political and social sciences with visions and concepts that combine the religious and social dimensions. The research aims to shed light on Al-Mawardi’s social visions and analyze them within their historical and intellectual context, while highlighting the extent of their connection to the reality of Islamic society in his time.
The research focuses on Al Mawardi’s most prominent contributions in areas such as:
1. Social system: the role of the individual, society, and the relationship between the ruler and the ruled, in addition to the importance of justice as a basis for achieving stability.
2. The political and social system: Al-Mawardi addressed the concepts of authority and the foundations of political legitimacy, with a focus on the role of moral and religious values in state administration.
3. Education: The importance of building the human being as a major tool in achieving the renaissance and progress of society.
4. Literature of Judiciary and Administration: Through his famous writings such as "Sultani Rulings" and "Literature of the World and Religion"*, Al-Mawardi presents a comprehensive vision of how to manage the affairs of society and the state in a manner characterized by fairness and wisdom.
The research seeks to analyze Al-Mawardi’s thought in light of the analytical method, while clarifying the social values he put forward and their suitability to the challenges that Islamic society faced in its time. The applied dimensions of his ideas and the possibility of modern societies benefiting from them are also addressed.
The research found that Al-Mawardi presented an integrated intellectual model that reflects the balance between religion and society, and highlights the importance of moral values in building a stable social system. His ideas, although nascent in their time, still carry many lessons and values that can be applied in our current era to achieve harmony between the individual and society.