صورة المرأة في الرواية النسوية العراقية بعد 2003: قراءة نقدية د . فاطمة علي نافع السعدي الأدب العربي الحديث / النقد النسوي مركز الدراسات الأدبية والنقدية

.صورة المرأة في الرواية النسوية العراقية بعد 2003: قراءة نقدية
د . فاطمة علي نافع السعدي   
الأدب العربي الحديث / النقد النسوي
 مركز الدراسات الأدبية والنقدية
The Image of Women in the Iraqi Feminist Novel After 2003: A Critical Reading
Dr. Fatima Ali Nafie Al-Saadi
Modern Arabic Literature / Feminist Criticism
Center for Literary and Critical Studies


الملخص:

شهدت الرواية النسوية العراقية بعد عام 2003 تحوّلاً ملحوظًا في طريقة تناول قضايا المرأة، نتيجة المتغيرات السياسية والاجتماعية والثقافية التي أعقبت سقوط النظام السابق، وفتح الفضاء العام أمام أصوات نسوية جديدة عبّرت عن واقع المرأة وهواجسها بلغة أكثر جرأة وواقعية.
يسعى هذا البحث إلى تقديم قراءة نقدية للرؤية التي قدمتها الكاتبات العراقيات لصورة المرأة، من خلال تحليل عدد من النصوص الروائية المنشورة بعد 2003، والتي تنتمي إلى خطاب نسوي واضح، يعتمد في بنائه السردي على استبطان التجربة النسائية، وتفكيك البُنى الأبوية التي قيّدت حرية المرأة وهويتها لعقود طويلة.
يستعرض البحث أبرز الموضوعات التي تناولتها هذه الروايات، مثل: قمع الجسد، العنف الأسري، التحرر من سلطة الرجل، الصراع مع التقاليد، والبحث عن الهوية، ويحلل آليات التعبير الفني المعتمدة، مثل السرد الذاتي، وتعدد الأصوات، واللغة المشحونة بعواطف التمرد والرفض.
كما يناقش البحث الإشكالية القائمة بين الرواية النسوية العراقية والمرجعيات الثقافية والاجتماعية السائدة، ويطرح تساؤلات حول حدود النقد النسوي في مجتمع محافظ، ومدى قدرة الأدب على إحداث التغيير الاجتماعي المنشود.
توصلت الدراسة إلى أن الرواية النسوية بعد 2003 لم تعد فقط مساحة لبثّ المعاناة، بل تحولت إلى فعل مقاومة سردي، يستعيد للمرأة حقها في الكلام والتأويل، ويُعيد رسم صورتها خارج الأطر النمطية التقليدية، مما يجعل من الأدب النسوي أداة وعي وتحول في المجتمع العراقي المعاصر.
الكلمات المفتاحية:
الرواية النسوية، المرأة العراقية، بعد 2003، النقد النسوي، السلطة الأبوية، السرد الذاتي.
Abstract:

The Iraqi feminist novel has undergone a significant transformation after 2003, reflecting the major political, social, and cultural changes that followed the fall of the former regime. This period marked the emergence of a new wave of female voices that candidly and boldly addressed women's realities and concerns through literature.
This research presents a critical reading of the image of women in post-2003 Iraqi feminist novels, by analyzing selected literary works written by female authors with a distinct feminist discourse. These novels focus on exploring the female experience and deconstructing patriarchal structures that have long suppressed women’s freedom and identity.
The study highlights key themes frequently addressed in these works, such as bodily oppression, domestic violence, emancipation from male dominance, conflict with tradition, and the search for identity. It also examines the narrative techniques employed, including autobiographical narration, multiplicity of voices, and emotionally charged language that conveys rebellion and defiance.
Furthermore, the research engages with the tension between feminist literary production and the prevailing cultural and social norms, raising questions about the effectiveness of feminist criticism in a conservative society and the extent to which literature can serve as an agent for social change.
The study concludes that Iraqi feminist novels post-2003 have evolved beyond mere depictions of suffering to become acts of narrative resistance. These works reclaim the woman’s voice and agency, challenging traditional stereotypes and contributing to a growing awareness of women's roles and rights in contemporary Iraqi society.
Keywords:
Feminist Novel, Iraqi Women, Post-2003, Feminist Criticism, Patriarchy, Autobiographical Narrative.

اخر منشور

منشورات شائعة