ممارسة الانشطة الترويحية وعلاقتها بالوعي البيئي لطالبات كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات
خديجة عادل حسين
ا. م.د انتظار جمعة مبارك
ملخص الدراسة:
تهدف هذه الدراسة إلى بناء مقياس للوعي البيئي لدى طالبات كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات، والتعرف على مستوى هذا الوعي لديهن، بالإضافة إلى الكشف عن العلاقة بين ممارسة الأنشطة الترويحية والوعي البيئي. وقد افترضت الباحثة وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين ممارسة الأنشطة الترويحية والوعي البيئي. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات المسحية لملاءمته لطبيعة المشكلة. تكون مجتمع البحث من (400) طالبة، بينما بلغت عينة البحث الأساسية (104) طالبة من المرحلة الأولى، في حين استخدمت عينة مكونة من (200) طالبة لبناء المقياس، و(104) طالبة لعينة التطبيق، و(10) طالبات للتجربة الاستطلاعية.
الكلمات المفتاحية:
الوعي البيئي، الأنشطة الترويحية، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، الطالبات، المقياس، المنهج الوصفي، العلاقات المسحية.
Study Abstract:
The aim of this study is to develop a scale to measure environmental awareness among female students of the College of Physical Education and Sports Sciences for Women, as well as to identify the level of their environmental awareness. Additionally, the study seeks to explore the relationship between engaging in recreational activities and environmental awareness. The researcher hypothesized that there is a statistically significant correlation between participation in recreational activities and environmental awareness among these students. The descriptive method with survey relations was adopted, as it suits the nature of the research problem. The research population consisted of 400 female students. The main research sample included 104 first-year students, while 200 students were involved in constructing the scale. The application sample included 104 students, and a pilot study was conducted on 10 students.
Keywords:
Environmental awareness, recreational activities, College of Physical Education and Sports Sciences, female students, scale development, descriptive method, survey relations.