تأثير استخدام أسلوب الاكتشاف الموجه في تعلم بعض المهارات الأساسية على بساط الحركات الأرضية في الجمناستك الفني للطالبات

     تأثير استخدام أسلوب الاكتشاف الموجه في تعلم بعض المهارات الأساسية على بساط الحركات الأرضية في الجمناستك الفني للطالبات

أ.م.د.عقيل يحيى هاشـم

نــداء فليـح حســن

The effect of using the guided discovery method in learning some basic skills on the floor movement mat in artistic gymnastics for female students

Assistant Professor Dr. Aqeel Yahya Hashem

Nidaa Falih Hassan

الملف pdf

ملخص البحث :


هدف البحث إلى التعرف على تأثير أسلوب الاكتشاف الموجه في تعلم بعض المهارات الأساسية على بساط الحركات الأرضية في الجمناستك الفني للطالبات، وكذلك دراسة تأثير الأسلوب الأمري (الأسلوب المتبع من قبل المدرس) على تعلم هذه المهارات. كما سعى البحث إلى مقارنة فعالية المجموعتين الضابطة (التي تعلمت باستخدام الأسلوب الأمري) والتجريبية (التي تعلمت باستخدام أسلوب الاكتشاف الموجه) في تحقيق الأهداف التعليمية.


عينة البحث:


تكونت عينة البحث من 22 طالبة من طالبات معهد إعداد المعلمات في المرحلة الخامسة، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية من بين 30 طالبة. استُبعدت 8 طالبات لتحقيق تجانس العينة وللاستخدام في التجربة الاستطلاعية، ثم قُسّمت العينة المتبقية إلى مجموعتين متساويتين (الضابطة والتجريبية) بواقع 11 طالبة في كل مجموعة، مما يمثل نسبة 73.33% من المجتمع الأصلي.


1. أثبت البحث أن أسلوب الاكتشاف الموجه والأسلوب الأمري لهما تأثير إيجابي وفعال في تعلم الأداء الفني لمهارات الجمناستك.


2. تبين أن أسلوب الاكتشاف الموجه أكثر فعالية من التعليم المتبع من قبل المدرس (الأسلوب الأمري) في تحسين الأداء الفني لمهارات الجمناستك لدى الطالبات.


Abstract


The impact of the use of guided discovery styleThe research aimed to identify the effect of the guided discovery method in learning some basic skills on the floor movement mat in artistic gymnastics for female students, as well as to study the effect of the imperative method (the method followed by the teacher) on learning these skills. The research also sought to compare the effectiveness of the control group (which learned using the imperative method) and the experimental group (which learned using the guided discovery method) in achieving the educational objectives.


Research sample:


The research sample consisted of 22 female students from the Teachers' Training Institute in the fifth stage, who were randomly selected from among 30 female students. 8 female students were excluded to achieve sample homogeneity and for use in the exploratory experiment, then the remaining sample was divided into two equal groups (control and experimental) with 11 female students in each group, representing 73.33% of the original community.


Conclusions:


1. The research proved that the guided discovery method and the imperative method have a positive and effective impact on learning the artistic performance of gymnastics skills.


2. The guided discovery method was found to be more effective than the teacher-led instruction (the imperative method) in improving the technical performance of gymnastic skills among female students.



اخر منشور

منشورات شائعة