المذاهب الأدبية ومقارباتها في النص المسرحي الموصلي
زيد طارق فاضل السنجري
إشراف
أ. د. حميد علي حسون الزبيدي
Literary Schools and Their Approaches in the Mosul Theatrical Text
Zaid Tariq Fadhel Al-Sinjari
Supervision
Prof. Dr. Hamid Ali Hassoun Al-Zubaidi
الملخص :
كانت المذاهب الأدبية على مر العصور وبمختلف مدارسها إحدى الركائز الأساسية لكتاب المسرح العالمي والعربي على حد سواء في تدوين نصوصهم المسرحية وإخراجها إلى حيز الوجود، إذ انقسمت تلك النصوص على قسمين الأول: التزم كتابها بمذاهب أدبية بعينها مثل الكلاسيكية والرومانسية والواقعية، فاتسمت نصوصهم ببنى متمايزة صمدت أمام عامل الزمن وأخذت حيزاً في سعة انتشارها، أما القسم الثاني: الذي خرج كتابه بشكل واضح عن المحددات التي جاء بها أرسطو في كتابه (فن الشعر) عن التراجديا والكوميديا اشتملت نصوصهم على بنى مختلفة عبرت عن الآلام التي لحقت بالإنسان نتيجة الحربين العالمتين الأولى والثانية فجاءت مذاهب مثل التعبيرية والسريالية واللامعقول ساخطة وناقدة للمذاهب الأدبية التي سبقتها وعالجت الواقع بصور مختلفة مما جعلها تحدث صدمة في المجتمعات التي ولدت فيها.
وأنتقى بعض كتاب المسرح في مدينة الموصل من المذاهب الأدبية بمختلف مسماياتها، إذ حاولوا تطبيقها في إنتاج نصوصهم المسرحية كل بحسب ثقافته وحرفنته والبيئة التي عايشها بما فيها من متغيرات سياسية واجتماعية واقتصادية.
وبناءً على ما تقدم قسم الباحث موضوع البحث (المذاهب الأدبية ومقاربتها في النص المسرحي الموصلي) على أربع فصول،
ومن ثم جاءت أهمية البحث والحاجة إليه بوصفه معطى ثقافي معرفي يساهم بإلقاء الضوء على جوانب مهمة في تأريخ المسرح العراقي لا سيما في مدينة الموصل بوصفها النشأة والبدايات، النصوص المدونة، أبرز الكتاب والأعلام.
أما حاجة البحث فقد ظهرت في كيفية إفادة طلبة كليات ومعاهد الفنون الجميلة والآداب والباحثين والنقاد لا سيما المهتمين منهم بالدراسة والاطلاع على النصوص المسرحية التي كتبت في بدايات المسرح العراقي ومقارباتها بالمذاهب الأدبية الغربية الوافدة. لذلك هدف البحث إلى: دراسة أكثر المذاهب المسرحية تأثيراً ومقاربتها مع النصوص المسرحية التي كتبت في مدينة الموصل.
ومن ثم ذكر الباحث حدود الدراسة الزمانية [ 2000- 2010] والمكانية [ الموصل ] والموضوعية التي كانت مشابهة لهدف البحث لينتهي هذا الفصل بتحديد مفاهيم (المذاهب، المقاربة، النص) وتعريفاتها الإجرائية.
Abstract:
Throughout the ages, literary schools and their various schools have been one of the main pillars of both world and Arab theater writers in writing their theatrical texts and bringing them into existence. These texts were divided into two sections: the first: whose writers adhered to specific literary schools such as classicism, romanticism and realism. Their texts were characterized by distinct structures that withstood the factor of time and took up space in their wide spread. As for the second section: whose writers clearly deviated from the determinants that Aristotle brought in his book (Poetics) about tragedy and comedy, their texts included different structures that expressed the pains that befell man as a result of the First and Second World Wars. Schools such as expressionism, surrealism and the absurd came out indignant and critical of the literary schools that preceded them and dealt with reality in different ways, which caused them to cause shock in the societies in which they were born.
Some playwrights in Mosul have selected literary schools with their various names, as they tried to apply them in producing their theatrical texts, each according to his culture, profession, and the environment in which he lived, including its political, social, and economic variables.
Based on the above, the researcher divided the research topic (literary schools and their approach in the Mosul theatrical text) into four chapters.
Then came the importance of the research and the need for it as a cultural and cognitive given that contributes to shedding light on important aspects in the history of Iraqi theater, especially in the city of Mosul as its origin and beginnings, written texts, and the most prominent writers and figures.
As for the need for the research, it appeared in how to benefit students of colleges and institutes of fine arts and literature, researchers, and critics, especially those interested in studying and reviewing the theatrical texts written in the beginnings of Iraqi theater and their approaches to imported Western literary schools. Therefore, the research aimed to: Study the most influential theatrical schools and their approach to the theatrical texts written in the city of Mosul.
Then the researcher mentioned the temporal limits of the study [2000-2010], the spatial limits [Mosul], and the objective limits that were similar to the research objective, and this chapter ends with defining the concepts (doctrines, approach, text) and their procedural definitions.