ترجع أصول الدولة العباسية إلى عهد الخليفة الأموي الوليد بن عبد الملك، وقد أشيع في ذلك الوقت أن الخليفة الأموي سليمان بن عبد الملك سمم أحد بنو العباس، وهو أبو هاشم عبد الله بن محمد، وقد حمل ابن عمه محمد بن علي بن عبد الله بن العباس على عاتقه تنظيم أول دعوة عباسية للتخلص من خلافة بني أمية، وذلك عام 99هـ.
وقد اختار محمد بن علي مركزين للدعوة وهما؛ الكوفة وخراسان، وذلك لعدة أسباب من أهمها؛ نقمة أهل الكوفة على بني أمية منذ واقعة مقتل الإمام علي، إلى جانب بعد خراسان عن مركز الدولة، وحداثة أهلها بالإسلام ووجود صراعات عصبية بها يمكن الاستفادة منها. وبالفعل أصبحت المدينتان مرتكزا الدعوة العباسية، إلى جانب إقامة الإمام في الحميمية بالأردن، وذلك حتّى توفى محمد بن علي في عام 125هـ، وتولي ابنه إبراهيم أمور الدعوة من بعده، مما زاد من نجاح الدعوة العباسية بتولي إبراهيم بن محمد؛ لمواكبة ذلك اشتداد الصراع في أرجاء الخلافة الأموية، إلى جانب تعرفه على أبو مسلم الخراساني الذي كان له الفضل الأكبر في قيام الخلافة العباسية.
وللتوضيح أكثر فقد قسم هذا البحث إلى مبحثين تحدثنا في المبحث الأول عن إنهيار الدولة العباسية والمبحث الثاني عن حكم الدولة العباسية
Abstract
The origins of the Abbasid state go back to the era of the Umayya
Caliph al-Walid ibn Abd al-Malik. It was rumored at that time that the Umayyad Caliph Suleiman ibn Abd al-Malik had poisoned one of the Abbasids’ sons, Abu Hashim Abdullah ibn Muhammad, and his cousin Muhammad ibn Ali ibn Abdullah ibn al-Abbas had impregnated him. It was his responsibility to organize the first Abbasid call to get rid of the Umayyad caliphate, in the year 99 AH.
Muhammad bin Ali chose two centers for preaching: Kufa and Khorasan, for several reasons, the most important of which are: The resentment of the people of Kufa against the Umayyads since the killing of Imam Ali, in addition to the distance of Khorasan from the center of the state, the newness of its people to Islam, and the presence of nervous conflicts there that can be benefited from. Indeed, the two cities became the bases of the Abbasid call, in addition to the Imam’s residence in Al-Hamimiya in Jordan, until Muhammad bin Ali died in the year 125 AH, and his son Ibrahim took over matters of the call after him, which increased the success of the Abbasid call with the assumption of Ibrahim bin Muhammad. To accompany this, the conflict intensified throughout the Umayyad Caliphate, in addition to his acquaintance with Abu Muslim Al-Khorasani, who had the greatest credit for the establishment of the Abbasid Caliphate.
To clarify further, this research was divided into two sections. In the first section, we talked about the collapse of the Abbasid state, and the second section talked about the rule of the Abbasid state.
.