التنظيم القانوني للارتفاق الجوي

 النظام القانوني لحقوق الارتفاق الجوي (دراسة مقارنة)

المشرف :

دكتور علي مولود

الباحث :

مثنى فاضل عباس

The legal system for air easement rights (a comparative study)

Supervisor:

Dr. Ali Mouloud

Researcher:

Muthana Fadel Abbas

الملفpdf


الملخص :

أكرم الله المسلمين بفقهاء على مر العصور يدركون حاجات مجتمعاتهم ويجتهدون في صياغة الأحكام الفقهية والقانونية بما يتوافق مع متطلبات العصر. هذا الاجتهاد يأتي استجابةً لما جاءت به الشريعة الإسلامية والقوانين من رعاية المصالح والحقوق ودرء المفاسد. من بين هذه الحقوق، حق الارتفاق الجوي، الذي يتعلق بتحصيل منافع العقارات المرتبطة بالمطارات والعقارات القريبة منها، سواء كانت خاصة أو عامة. وعلى الرغم من تطور هذا الحق اليوم، إلا أن الكتابات الفقهية والقانونية حوله لا تزال قاصرة عن تلبية متطلبات العصر الحالي. هناك حاجة ملحة لمراجعة ما كتبه الفقهاء القدامى مع مراعاة التغيرات الحالية، خاصة مع تعدد أنماط المعاملات وظهور أنواع جديدة من الحقوق المرتبطة بالعقارات. تهدف هذه الرسالة إلى إثراء موضوع حق الارتفاق وتسليط الضوء على بعض صيغه وتطبيقاته المعاصرة، مع الاعتراف بالحاجة إلى دراسة أكثر توسعاً وعمقاً ومقارنة بما هو معمول به في الأنظمة الدولية.

يثير إقرار الارتفاقات الجوية مشاكل متعددة تتطلب حلولاً مناسبة. تتعلق هذه المشاكل بحقوق الارتفاق الجوية لمصلحة المطارات، ومع تنوع أنواع المطارات، مثل المدني، العسكري، الحكومي، الخاص، البيري، المائي، الدولي، والداخلي، تتفاقم هذه المشكلات. تسمى هذه الارتفاقات، وفق قوانين الطيران العراقية والمصرية واللبنانية واتفاقية شيكاغو، بالارتفاقات القانونية لأن مصدرها نص القانون. بينما يطلق القانون المدني العراقي والمصري على هذه الارتفاقات بالقيود القانونية، وعلى الارتفاقات الاتفاقية بحقوق الارتفاق.

Summary


God has blessed Muslims with jurists throughout the ages who understand the needs of their societies and strive to formulate jurisprudential and legal rulings in accordance with the requirements of the times. This diligence comes in response to what Islamic law and laws have brought about protecting interests and rights and warding off evil. Among these rights is the right of air easement, which relates to collecting the benefits of real estate associated with airports and real estate near them, whether private or public. Despite the development of this right today, the jurisprudential and legal writings on it still fall short of meeting the requirements of the current era. There is an urgent need to review what ancient jurists wrote, taking into account current changes, especially with the multiple types of transactions and the emergence of new types of rights associated with real estate. This thesis aims to enrich the subject of the right of easement and shed light on some of its contemporary forms and applications, while recognizing the need for a more extensive and in-depth study and comparison with what is applied in international systems.

The establishment of air easements raises multiple problems that require appropriate solutions. These problems relate to air easement rights for the benefit of airports, and with the diversity of types of airports, such as civil, military, government, private, land, water, international, and domestic, these problems are exacerbated. These easements, according to the Iraqi, Egyptian, and Lebanese aviation laws and the Chicago Convention, are called legal easements because their source is the text of the law. While the Iraqi and Egyptian civil law call these easements legal restrictions, and the agreement easements are called easements.


 

اخر منشور

منشورات شائعة